Om oss
  • Hem
  • Om oss
  • Aktuellt
  • Ny förordning skyddar elkunder från vilseledande telefonförsäljning

Ny förordning skyddar elkunder från vilseledande telefonförsäljning

En ny förordning som skyddar elkunder från vilseledande försäljning av elavtal per telefon har trätt i kraft måndagen den 3.10.2016. En kund som upplever att hen inte har slutit ett elavtal med en ny leverantör kan nu kräva att avtalet återgår till den tidigare elförsäljaren.

Den vilseledande telefonförsäljningen har riktat sig speciellt till pensionärer enligt en utredning som Lokalkraft r.f. har gjort.

– En del elförsäljare har per telefon uppgett att det gamla elbolaget har slutat med sin elförsäljning och att alla gamla avtal flyttas till det nya bolaget. I många fall har kunden bett om att få en offert men kunden har istället fått hem en avtalsbekräftelse, berättar Mikaela Holmström, som ansvarar för elförsäljningen vid Ekenäs Energi.

Vilseledande elförsäljning per telefon har förekommit redan i många år och konsumentverket har drivit för att förbättra konsumentskyddet för elkunder.

– Den nya förordningen ger nu kunden rätt att häva ett muntligt elavtal bara genom ett meddelande till sitt eget elnätsbolag, dvs till antingen Ekenäs Energi eller Caruna i västra Nyland. Det är sedan elförsäljningsbolagets sak att visa att konsumenten verkligen har ingått avtal, konstaterar Frank Hoverfelt, VD för Ekenäs Energi Ab.

Ekenäs Energi finns till för att hjälpa alla elkunder i västra Nyland, oberoende av vilket elbolag som kunden har anlitat.

Mera information finns på Konkurrens- och konsumentverkets hemsidor:
www.kkv.fi/sv/aktuellt/meddelanden/2016/konsumentens-rattigheter-forstarks-vid-telefonforsaljning-av-elavtal/

Närmare uppgifter ger:
Verkställande direktör Frank Hoverfelt, tfn 019 289 2401, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Elmarknadschef Mikaela Holmström, tfn 019 289 2403, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Ny förordning skyddar elkunder från vilseledande telefonförsäljning

En ny förordning som skyddar elkunder från vilseledande försäljning av elavtal per telefon har trätt i kraft måndagen den 3.10.2016. En kund som upplever att hen inte har slutit ett elavtal med en ny leverantör kan nu kräva att avtalet återgår till den tidigare elförsäljaren.

Den vilseledande telefonförsäljningen har riktat sig speciellt till pensionärer enligt en utredning som Lokalkraft r.f. har gjort.

    En del elförsäljare har per telefon uppgett att det gamla elbolaget har slutat med sin elförsäljning och att alla gamla avtal flyttas till det nya bolaget. I många fall har kunden bett om att få en offert men kunden har istället fått hem en avtalsbekräftelse, berättar Mikaela Holmström, som ansvarar för elförsäljningen vid Ekenäs Energi.

Vilseledande elförsäljning per telefon har förekommit redan i många år och konsumentverket har drivit för att förbättra konsumentskyddet för elkunder. 

    Den nya förordningen ger nu kunden rätt att häva ett muntligt elavtal bara genom ett meddelande till sitt eget elnätsbolag, dvs till antingen Ekenäs Energi eller Caruna i västra Nyland. Det är sedan elförsäljningsbolagets sak att visa att konsumenten verkligen har ingått avtal, konstaterar Frank Hoverfelt, VD för Ekenäs Energi Ab.

Ekenäs Energi finns till för att hjälpa alla elkunder i västra Nyland, oberoende av vilket elbolag som kunden har anlitat.

Mera information finns på Konkurrens- och konsumentverkets hemsidor:

www.kkv.fi/sv/aktuellt/meddelanden/2016/konsumentens-rattigheter-forstarks-vid-telefonforsaljning-av-elavtal/

Närmare uppgifter ger:

Verkställande direktör Frank Hoverfelt, tfn 019 289 2401, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Elmarknadschef Mikaela Holmström, tfn 019 289 2403, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Gör så här om du har blivit utsatt för vilseledande elförsäljning:

privat
privat
privat
privat
privat